GEWALT

GEWALT

GEWALT
Die Ausnahmeerscheinung GEWALT kommt im Frühjahr 2022 auf Tour. Von Hamburg bis Laibach zerreissen Stroboskope, Maschinen-Beats, klirrende Gitarren und sinistre Bass-Riffs die Dunkelheit der Clubs. Es wird ohren- und seelenbetäubend – wie auf dem gefeierten, verdammten Debütalbum "Paradies"! Auf zum Tanz, zum Schrei, zur Katharsis in dieser elendigen Zeit! Erkenntnis und wilde Raserei sind garantiert.

Der Spiegel kürte "Paradies" zu einem Album des Jahres 2021, Andreas Borcholte befand dazu: "die vielleicht wirkmächtigste deutsche Rockplatte des Jahres".
Experten? Der ganze Kram vergeht! Nur der Moment zählt, die Bühne – im Rauschen der Verstärker, wenn die Leiber zucken.

Wir sehen uns da. Eure GEWALT.
GEWALT sind: LMMS, Helen Henflig, Jasmin Rilke und Patrick Wagner aus Berlin und Wien.

"Man sagt Gewalt Shows oft lebensverändernden Charakter nach. Als wäre man nochmal bei einem "Einstürzenden Neubauten" Konzert in den 80ern, zerren uns Helen Henfling, Jasmin Rilke und Patrick Wagner auf eine ungeahnte dunkle Seite. Hinein in den Krach . in einen apokalyptischen Rave zwischen Industrial, Klaus Kinski, PIL und Daft Punk. Dunkelheit und Stroboskope in stetem Wechsel, dazu Wagners Worte, Schreie vom Ende der Dinge und von seinem Eigenen. Bei den kommenden Konzerten gibt er uns den Rainald Götz und liest als eigene Vorgruppe aus seinem Debütroman "Paradies: Gewalt".
Nach Sleaford Mods sind Gewalt das beeindruckendste Live Erlebnis, auf diesem Planeten." (DIE ZEIT)

Z U R B A N D G E S C H I C H T E
Gewalt gründet sich in 2015 in Berlin. DM1 (Schlagzeug), Yelka Wehmeier (Bass), Helen Henfling (Gitarre), Patrick Wagner (Gitarre/ Gesang). Es folgen 9 Vinyl Singles auf 7-Inch auf diversen großar tigen Indie Labels wie Sounds Of Subterrania, This Charming Man, Unter Schafen, In A car, Snowhite und Kant Qualitätsschallplatten. Sämtliche dieser Tonträger mussten wiederaufgelegt werden. Die meisten sind heute vergriffen und finden deshalb ihre Wiederbelebung auf der 2. LP von „Paradies“. Es zieht sich wie ein roter Faden durch die Gewaltgeschichte, dass Bassistinnen kommen und gehen. Jasmin Rilke scheint aus einem besseren Gewaltholz geschnitzt. Höhepunkte dieser wahrlich nicht geplanten Musikkarriere waren Auftritte auf dem Haldern Pop Festival, dem Spacefest in Gdansk (PL), eine Headlinershow im über füllten Berliner SO36 oder eben die Einladung, Jack White auf seiner Deutschlandtour zu begleiten.
 
D A S B U C H :
PAT R I C K W A G N E R „ PA R A D I E S : G E W A LT “
Die Berliner Collagenkünstlerin Fehmi Baumbach illustriert sämtliche Gewalt-Songs. Zentrale Rolle hat dabei die Umsetzung der Texte in zerbrechliche, an losen Fäden hängenden Figuren und Welten. Die Texte zu den Texten: Hinter jedem Gewaltext steckt eine Geschichte, eine kleine Anekdote, eine Theorie oder Beobachtung. Mal ergibt sich eine Randnotiz, mal eine Kurzgeschichte, mal eine Spinnerei. „Ich bin natürlich kein Autor und will keiner sein. Ich schreibe mein Herausplatzen auf.“ (Patrick Wagner).
In dem etwas längeren Stück Prosa „Als wir Könige waren“ gehe ich zurück in die sehr frühen Neunziger Jahre, in ein Ostberlin direkt nach dem Mauer fall, wir treffen auf einen 20 Jährigen Patrick Wagner, der an einem Tag mehr erlebt und in sich aufsaugt und erzählt als andere in ihrer gesamten Adoleszenz. Nie wieder sollte seine Welt so offen, unkomplizier t und abenteuerlich sein. Eine Geschichte wie ein Wingsuit Flug.
weiterlesen...

T H E S P I R I T O F PA R A D I E S
Twilight of the Gods. We are the heroes without hope. With our debut record release, we celebrate the end. The last ever warehouse party, strobe light ripping through the darkness. One last time to be as perfect as God for a farewell dance to the sound that will devour us. Sprawling without restraint, intoxicated and strong. Chaos and order colliding into one. It’s as if Gewalt is bursting through the seams. Around us bodies shake, expressions of abandon, layered in shadows, beautiful and strange as if to say “We are machines. We are fragile. We are the many and we dance alone. We embrace our loneliness.“ The air is ripe with love, a love we never knew. Sex, sadness, and euphoria. Madness is our Paradise. We have no expectations, other than it be dazzling and true for one flickering fading moment. The beauty of the sun about rise, or perhaps never to be seen again

A B O U T T H E B A N D
Gewalt formed in 2015 in Berlin with DM1 (drums), Yelka Wehmeier (bass), Helen Henfling (guitar), Patrick Wagner (guitar/vocals). 9 vinyl singles would follow on 7“ on several great indie labels like Sounds Of Subterrania, This Charming Man, Unter Schafen, In A car, Snowhite and Kant Quality records. All of these records sold out and had to be re-pressed. Most of them are out of print today and therefore find their rebir th on the 2nd LP of „Paradies“.
Highlights so far of this truly unexpected music career were appearances at the Haldern Pop Fest, the Spacefest in Gdansk (PL), a headlining show in Berlin‘s crowded SO36 and the invitation to accompany Jack White on his German tour.

T H E P R O TA G O N I S T S
H E L E N H E N F L I N G , singer 2005 - 2011 of postpunk band „LOOKBABY“. She has also worked in 2002 at Kitty-yo Int., 2003 at Mute Records and 2004 at Gigolo Records. She spins records as Helen Jagger as resident DJ at „Death by Pop“ and „White Noise“. Currently she works as a freelance editor at Public T V and Broadcast Stations (Radio 1, ARD).
J A S M I N R I L K E lives in Vienna and works as Audiioengineer at Clubs like „Fluc“, „Venster “ und B72. She played the guitar between 2015-2019 at the Vienna indie-rock band „Aivery “.
PAT R I C K W A G N E R played the guitar and sung between 1994 and 2003 in the overrated Avantgarde Band „Surrogat“. Co -Founder of Kitty-Yo and Louisville Records. Now he is promoting the economic networking event „Fuckup Night Berlin“.
Recorded by S E B A S T I A N M U X F E L D T (HH): Engineer at Clouds Hill & Bassplayer of Hamburg Post Punk Band „1000 Robota“. Engineer of productions such as: „Teenage Fanclub“, „Erregung öffentlicher Erregung“, „ Pete Doherty “.
Mixed by A L E X A N D E R A L M G R E N (NY ): English producer, based in New York in his ver y own Freshly Baked Studios. Multi billboard char t top 10 producer of acts like: Born Cages, Skylar Spence, Bondax, Brand New, Dar Williams, Vanessa Carlton, Smoke DZ A and the late Nippsey Hussle.
Album Ar t: C A M E R O N M I C H E L (NY/ Los Angeles): Plays in Postpunk Wave Band „Sextile“ and works as an artist in Los Angeles. He mainly works on large surreal dynamic collages. His apparently living non-objects that float lost in space perfectly reflect violence of music and lyrics on Paradise.
Book Art: F E H M I B A U M B A C H (Berlin): Freelance artist from Berlin. She works primarily with collages and threads. Their measurement of the world and people, which are only linked by thin threads, illustrates violence so precisely, almost painfully.
Artwork: P H I L L I P S T A F FA (Berlin) plays guitar in the post-everything band „Hope“ and works as a freelance graphic designer

P R E S S E C H O E S
(...)Singer Patrick wore a white suit with a rather ornate, painted decoration of dust, blood and godknows‐what‐else. He was accompanied by his two band members, bass player Samira Zahidi and guitarist Helen Henfling, who performed their duties in a rather stoic manner. The rhythm section was taken over by a drum computer called DM1, lending an industrialist feel to the gig. From the beginning it became clear that GEWALT did not come to appeal to the audience and gain fans. For that, their performance relied much more on the artistic side rather than on the entertainment side. Most of the spectators fled the room to have a smoke and/or beers outside. The ones who stayed got a lesson in existentialist noise with a very artsy “no‐fucks‐given” attitude, which thankfully lasted only the obligatory 30 minutes. However, the obvious question remains, how on earth this band landed on the ticket of one of the greatest rock artists around. But that is one of the few remaining charming aspects of the music business that it still tends to hold a few surprises once in a while.
- Live Review Jack White // Dortmund //Christian Beyermann
https://www.reflectionsofdarkness.com/ar tists-f-j-concer treviews-158/18698-live-review-jack-white-dor tmund-2018

(...)Beforehand, fellow Berlin dwellers Gewalt provide a masterclass in industrial noise that owes as much to metal as it does punk or psychedelia. Frontman Patrick Wagner cuts an imposing figure while the two-pronged guitar and bass onslaught either side of him alongside a drum machine that goes by the name of DM1 providing the backbeat. Astonishingly they were only added to the bill forty-eight hours before the festival started as late replacements for Sonic Jesus, whose hapless transit van brought their European tour to an untimely halt. However, judging by the response from the huge crowd assembled out front and ensuing queue after wards by the merch desk, their name will be on many bills going into next year.
- Live Review, Gewalt at Spacefest by Drowned in Sound
https://drownedinsound.com/in_depth/4152174-spacefest-2018--the-dis-review

read more...

PRESS PHOTOS


DATES


Date Country City Venue
“GIER” TOUR 2022, PRESENTED BY VISIONS, BYTE.FM, KAPUT MAGAZIN, NEØLYD, TICKET.AT, ARTNOIR.CH, LOOP, TAZ.POPBLOG, THE GAP
16.07.22 DE Kassel TubeStage Festival
23.07.22 DE Stuttgart About Pop
20.08.22 AT Gallneukirchen Klangfestival
26.08.22 DE Berlin Pop-Kultur Festival

# Commissioned Work: “DU BIST GEWALT”

18.11.22 - 19.11.22 DE Berlin Synästhesie Festival